Rezsi költségek és infláció egy olyan külső körülmény, amit saját erőből nem tudunk megváltoztatni.
Ezt el kell fogadni. De az elfogadásnak is több módja van:
- Megadjuk magunkat, reménykedünk, hogy valahogy csak lesz. Passzív optimizmus
- Elfogadjuk, kesergünk, de érdemben nem csinálunk semmit. Passzív "duzzogás" pesszimizmus
- Spórolásba kezdünk és közben folyamatosan elégedetlenkedünk, hogy mennyi mindenről le kell mondanunk.Aktív negatív
- Tudomásul vesszük és felmérjük mi mit is tudunk tenni, milyen lehetőségeink vannak. Aktív pozitív.
Spórolás önmagában nem megoldás hosszú távon! Különböző időszakokban kell gondolkodni.
Arra gondoljunk, azt vegyük számba, hogy mit tudunk tenni!
Tartsunk tükröt magunknak, hogy hogyan éltünk, milyenek voltak az energia felhasználási szokásaink, hogyan vásároltunk.
- Ezt objektíven tegyük, nem kell minősíteni, csak vegyük számba.
- Minden gondolj át olyan szempontból is, hogy mi az, ami csak a Te szokásos volt Te szoktad így-úgy tenni.
- Gondold át olyan szempontból is, hogy mi az, amit a környezeted tett így-úgy.
Tükör után csinálj egy kis csoportosítást.
- Mi az, amin Te tudsz változtatni saját erőből, csupán elhatározással?
- Mi az, amihez környezeteddel együtt tudtok változtatni csupán elhatározással?
- Mihez kell külső segítség? pld. égők kicserélése,
- Mihez kell valamilyen előzetes anyagi befektetés? Pld. energia "faló" mosógép lecserélése
Ezt követően gondold át melyik szokásodon tudnál legkönnyebben változtatni?
- Vedd sorba, hogy milyen új szokásokat tudnál kialakítani.
- Új szokásod melyik korábbi helyébe lépne?
- Új szokásodnak milyen hatása lenne a pénztárca kímélésen kívül?
- Milyen időtávban szeretnéd használni az új szokásodat?
- Szerinted mennyi idő múlva fog eredmény jelentkezni? Itt a pénztárca kímélés melletti eredményre is gondolj!
HANGOLJUK ÁT A NÉZŐPONTUNKAT!
Szemléletünk aktív pozitív legyen.
Fontos: pozitív szemlélet nem azonos az optimizmussal!!!!
Pozitív szemlélet része az is, hogy tudatosítsuk, hogy a szavaknak ereje van, ezért nem spórolunk, hanem tudatosabban élünk! Nem az olcsó/akciósat keressük, hanem a barátságosabb árúakat.